Alla inlägg den 18 januari 2009

Av Hannah - 18 januari 2009 19:50

Jag jgorde bara en 0,5 L deg och de blev 28 st....men dom blev lite större än jag trodde;)

Men de spelar ju ingen roll...


50g smält margarin

0,5l vatten

50g jäst

Ca 2tsk salt

1msk socker

Ca 1,9l mjöl ( de varierar) men man ser ju..den ska vara ganska klibbig.


Nu ska jag skriva precis hur man gör....så du slipper fundera..(mamma, rätta mig om jag skriver fel).


Smält smöret, häll sedan i vattnet i samma kastrull tills det blir fingervarmt.


Sedan smular du i jästen, salt, och socker (fast saltet och sockret ska du inte smula!!) :D Hahahahaaaa!


Häll över de i en bunke.


Häll sedan på mjölet.


Knåda. (sjung gärna samtidigt låten ur Trolltider, den där dom sjunger, KNÅDA hmhmhmhmm, KNÅDA)


När du fått ihop degen så sätter du över en "bakduk".

Och låter de jäsa i ca 30 min. (sätt nu på ugnen på 225 grader)


Efter de tar du ut degen ur bunken, och knådar ur luften.


Sen delar du degen i kanske 4 bitar..


Tar en av bitarna och gör till en korv, och den delar du sen i lagom stora bitar som du rullar till små bollar.. lägg ut på plåten med bakplåtspapper.


Sätt plåten på spisen och en "bakduk" över. Så dom jäser lite till.


Sedan tjoff in i ugnen.

MEN, innan du sätter in dom så TAR DU BORT BAKDUKEN!!!:D

Och dom skall gräddas i mitten av ugnen i ca 10 min...


Inget nyttigt bröd precis....med gott:)

Dagmamme bröd är de ju.....

Tar dig tillbaka till the Childhood...:D

Hehh!


Frågor??;)


Puss pårähh!


Av Hannah - 18 januari 2009 18:15

Jahaa...idag har de inte hänt så mycket...

Hängt gäng med bryydsen...


Nästan tagit ihjäl min karl med en aning stark mat...(för honom iaf):)


Gjorde min special köttfärssås som jag gjort några gånger nu...och den är STARK! (men jag ÄÄÄLLLSKAAAAAR STARK MAT)!!!

Nåja...Krille har ätit den som om ingenting förr..

Men idag...

Han var illröd i fejset, svettades, harklade sig, hostade, drack mjölk, saft och vatten!!

Helt galet!

Men då kom vi ju på, att tidigere vi ätit detta har han varit förkyld..så smaklökarna har väl inte varit i sina sinnesfulla bruk om vi säger så...


-"Hohh, det känns som att jag andas eld"!!



Och efter att han ätit satt han vid köksbordet och höll nästan på att svimma:D

Var ju tvungen att ge honom lite hård bröd som han fick tugga på....(de neutraliserar de starka, har jag hört)....Och de hjälpte faktiskt:T


Men när han skulle ställa sig upp så gick han in i väggar och levde om...vetti tusan vad de var för jalapeno ja satt i:D


(Tur att jag inte satte i den torkade chilin som jag fick av Labba...den direkt importerade från Affrikatt):D

Då hade jag nog fått ringa 112:S :D


Men mina smaklökar dansade rumba i munnen...GOTT GOTT GOTT!!


Efter det blev de att baka små frallor:)

Sååå GOTT!!


Men lyckades ju göra fel...Innan jag knappt hunnit börja;)

Det är typiskt mig och min kära syster:P


De skulle vara 1,3 L mjöl

Och 0.5 L vatten...men Hannah husmor blandade ihop dessa två....:S

Men det gick att rädda. Ringde min kära mor och hon kunde lösa denna situation. (Säg vad mammsen inte kan lösa?!?! Vi har en SUPER MAMMA) :)


Men resultatet blev mycket bra! Gott som tusan...


Ska nog baka lite mer till veckan:T


Slänger in en bild på smårfallor...så ni kanske också blir lite sugna och bakar ni med:)


Now jag will gå out med the hund;D

Ovido - Quiz & Flashcards